כללי
באיזה מקרים מבצעים הזרעה תוך רחמית?
22 ביולי 2019
0

הזרעה תוך רחמית

הזרעה תוך רחמית נחשבת לטיפול מתקדם בתחום הפוריות, למרות שהיא נחשבת לאחד הטיפולים הפשוטים בתחום זה ולאחד הקלים מבחינה רפואית. חשוב לזכור שהזרעה תוך רחמית אינה מצריכה טיפול הורמונלי נשי כלשהי ויכולה להיעשות במחזור טבעי (וסת תקינה וסדירה), כך שלעיתים די במעקב זקיקים באמצעות אולטראסאונד כדי לאתר את תאריך הביוץ ובמילים אחרות – את המועד המתאים ביותר לביצוע ההזרעה התוך רחמית.

הזרעה תוך רחמית כוללת שני שלבים עיקריים :

  1. שטיפת הזרע בתהליך ששמו "השבחה" וזאת במטרה אחת – למנוע כאבים או זיהום שיכולים לקרות כאשר הזרע אינו שטוף.
  2. הזרקת נפח קטן מהזרע השטוף לרחם, בעיקר באזור כיפת הרחם והחצוצרה כך שהמרחק עד מפגשו עם הביצית יקטן משמעותית.

 

באיזה מקרים מבצעים הזרעה תוך רחמית?

הזרעה תוך רחמית מבצעים במקרים הבאים :

  • בעיות בתחום איכות זרע – זרע תקין הוא זרע שכולל 15-20 מיליון תאים בכל סמ"ק זרע, שיש לו יותר מ-30% תנועתיות ושכולל לפחות 4% תאי זרע תקינים מבחינה מורפולוגית. לכן, כל בעיה באחד משלושת הגורמים האלו יכולים ליצור זרע לא תקין, כלומר זרע שמצליח להגיע לביצית, לחדור את המעטפת שלה ולהפרות אותה כדי ליצור הריון
  • פגיעה ברירית הרחם או ברירית צוואר הרחם – פגיעות אלו נגרמות לרוב עקב תרופות שיוצרת סביבה בעלות אסטרוגן נמוך, כלומר רירית סמיכה בצוואר הרחם שמקשה על מעבר הזרע ליעדו. למעשה, הזרעה תוך רחמית מאפשרת לעקוף את המכשול הזה ולהביא את הזרע לכיוון הביצית בהצלחה.
  • בעיות פוריות בלתי מוסברות – הזרעה תוך רחמית מתאימה גם כאשר ההריון המיוחל אינו מתרחש, למרות שאין בעיות פוריות לא אצל האשה ולא אצל הגבר.

בנוסף, ניתן לעשות שימוש בהזרעה תוך רחמית לצורך הריון בנשים חד-הוריות או נשים חד-מיניות. במקרה של נשים חד-הוריות וחד-מיניות הן יכולות לבחור בין שתי אפשרויות : בחירת זרע מתורם זר באמצעות בנק הזרע או לעשות שימוש באופציה של הורות משותפת, כלומר ילד משותף בהסכמה עם בן זוג ללא קיום יחסי מין. עם זאת, חשוב לזכור שהזרעה תוך רחמית מתבצעת אך ורק בזמן הביוץ, כך שבכל חודש ניתן לבצע טיפול אחד בלבד.

דילוג לתוכן