בריאות ורפואה
לחיות בריא : התקפי לב ומניעתם
8 ביוני 2015
0

התקף לב הוא מצב שיכול לסכן את חיי האדם. ההתקף נוצר לאחר היווצרות של נמק באזור שרירי הלב. הנמק עצמו הוא תוצאה של זרימת דם שאינה תקינה באזור. כלומר, התקף לב הוא תוצאה של זרימת דם לא תקינה כשלזו יכולות להיות סיבות רבות.

ד"ר אילן קיציס – קרדיאולוג מומחה לרפואה פנימית
סובלים ממחלות לב? אבחון מוקדם ובזמן מציל חיים – לקבלת מידע נוסף השאירי פרטים:



התקפי לב ומניעתם

כדי להבין כיצד מחוסר זרימת דם ראויה מגיעים למצב מסכן חיים יש להבין קצת מהו הלב. הלב הוא שריר שאחראי על אספקת הדם לכל חלקי הגוף. הלב מעביר את הדם לריאות אשר מחמצנות אותו ומחזירות אותו ללב ולאחר מכן הוא מעביר את הדם המחומצן לכל האיברים. לכן, כשהלב לא מתפקד כראוי עלולים להיפגע איברי הגוף.

אלו פעולות יכולות לעזור לנו להימנע מהתקפי לב?

  • שינוי התזונה – הפחתת שומנים בתזונה, העשרת התזונה בויטמינים ומינרלים ואצל אנשים בעלי עודף שומן יש לבחון דיאטה להורדת שומן ומשקל. שינוי תזונתי לא חייב להיות קיצוני מאד אלא אם יש סיבה לשנות הרגלים בקיצוניות.
  • פעילות גופנית – פעילות גופנית בריאה ללב ומאמנת את השרירים שלו. לכן, חשוב לאמץ פעילות גופנית לאורך השבוע כאשר שלוש עד ארבע פעמים של אימון (אפילו הליכה של חצי שעה) יכולים להרחיק את התקף הלב.
  • בדיקות רפואיות – מומלץ לכל אחד ובכל גיל לעבור בדיקות רפואיות אחת לתקופה. הבדיקות הרפואיות צריכות לכלול בדיקות לחץ דם, משקל ובדיקות דם. הבדיקות יכולות להצביע על סימנים שונים ועל סכנה והן יכולות לעזור לרופא להדריך את הנבדק כיצד להשלים חוסרים בעת הצורך.

דום לב

דום לב הוא מצב בו הלב מפסיק לפעום. בעקבות הפסקת הלב הדם מפסיק לזרום לאיברים השונים ואלו לא מקבלים דם וחמצן שחיוניים לתפקוד היום יומי. במקרים מסויימים דום לב הוא מצב בלתי הפיך אשר יכול גם לגרום למוות ובמקרים אחרים אותם תופסים מוקדם (וכמובן מתקיימים תנאים נוספים) אפשר להציל את הנפגע.

הפעולה הראשונה שיש לבצע באדם שעובר דום לב היא החייאה וככל שמבצעים את ההחייאה מוקדם יותר כך הסבירות להצלת האדם והאיברים החיוניים עולה. יש להבין כי לפעמים מבצעים פעולות החייאה בהצלחה (כלומר האדם לא מת) אך בשל חוסר אספקת דם למוח הנזק הוא בלתי הפיך והאדם לא יוכל לחזור לעולם לתפקוד תקין.

טיפול בפגיעות בלב

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם דום לב או עם התקפי לב הוא למנוע אותם. כל מי שנמצא בקבוצת סיכון למחלות לב צריך להיבדק לא רק אצל רופא המשפחה בבדיקות שגרתיות אלא גם אצל קרדיולוג. אל הקרדיולוג המומחה מגיעים אנשים שנולדו עם מום בלב, אנשים שנפגעו בשל חבלה או מחלה ואנשים שחייהם לא מאוזנים.

הקרדיולוג יכול ללוות את האדם, לבחון את מצבו ולתת לו המלצות כיצד לפעול בצורה הבריאה לו ביותר. לעתים ההמלצות יכללו הצעה לעבור טיפול תרופתי או ניתוח כשהמטרה היא להימנע מדום לב או התקף לב וכמובן מטרה נוספת היא להשאיר את המטופל בריא ובתפקוד מלא.

קרדיאולוג מומחה לרפואה פנימית

קרדיאולוג הוא רופא אשר המומחיות שלו היא רפואת הלב וכלי הדם. הלב שלנו הוא ככל הנראה האיבר החיוני ביותר שאנו יכולים לחשוב עליו והוא האיבר המשפיע ביותר על שאר איברי הגוף. הלב אחראי להעברת הדם והחמצן לכל איברי הגוף ובתפקוד לקוי שלו עלולות להיפגע מערכות נוספות בגוף ואלו עלולים לקרוס.

התפקיד של הקרדיולוג הוא לזהות, למנוע ולטפל בבעיות הקשורות בלב. הבעיות בלב יכולות להיות תוצאה של נסיבות רבות, חלקן מולדות, חלקן קשורות בחיים המערביים וחלקן תוצאה של פגיעה כאשר מה שמשותף לכל הבעיות הוא שיש צורך בגורם מקצועי ומנוסה כדי לצאת מהן.

דילוג לתוכן